%0 Journal Article %T ارزیابی اصول ساختمان سازی در مجاورت خطوط آهن %J رویکردهای نوین در مهندسی عمران %I Papyrus Press %Z 2588-7122 %A آقائی فر, علیرضا %A ضیاء توحیدی, رضا %A قره, سهیل %A صادقی, عباسعلی %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 6 %N 1 %P 10-21 %! ارزیابی اصول ساختمان سازی در مجاورت خطوط آهن %K اصول ساختمان سازی %K ارتعاشات زمینی %K ساختمان %K خطوط آهن %K قطار %R 10.30469/jnace.2022.154371 %X معمولا ارتعاشات ناشی از حرکت قطار بر روی خط، به دو دسته زمینی و هوایی تقسیم می­شوند. ارتعاشات زمینی در محیط اطراف خط، درون زمین منتشر می­شوند و در هر جسمی که به آن می­رسند، ارتعاش ایجاد می­کنند. این ارتعاشات در جسم به انواع دیگر ارتعاشات و جابجایی­ها یا حرارت تبدیل می­شوند، یا تغییراتی در محیط ایجاد می­کنند. در برخی مناطق در مجاورت خط، ساختمان­هایی وجود دارد، که ارتعاشات مذکور در آنها باعت ایجاد ارتعاشات ثانویه، معضلات سازه­ای و سر و صدای آزار دهنده می­شود. عوامل متعددی بر انتقال ارتعاشات ناشی از حرکت قطار به ساختمان­های اطراف آن تاثیر گذار است. یکی از این عوامل طول مسیر انتقال است که با سطح ارتعاشات ایجاد شده در جسم، نسبت عکس دارد. ­در راستای کاهش ارتعاشات زمینی ناشی از حرکت قطارها در ساختمان­ها، ابتدا به بررسی­ پیشینه­ی ادبیات فنی موضوع پرداخته شده است. در ادامه، راهکارهایی در مسیر انتقال ارتعاش صورت پذیرفته و سپس این راهکارها با روش طوفان مغزی بسط داده شده­اند و راهکارهای جدیدی ارائه گردیده است که در ادامه با توجه به مشابهت زلزله و ارتعاش قطار، راهکارهای خاص جهت افزایش میرایی با پیشنهاداتی در راستای ساختمان­سازی مطرح شده که در نتایج برای بحرانی­ترین حالت یعنی ساختمان ایستگاه راه آهن سریع السیر با چرخ آهنی روی ریل آهنی­ ذکر شده است. %U https://www.jnace.ir/article_154371_2531ea254d419c3d0581aa7218824dd4.pdf