%0 Journal Article %T بررسی رفتار لرزه ای تاج تونل تحت اثر زلزله های حوزه نزدیک با رویکرد اجزاء محدود %J رویکردهای نوین در مهندسی عمران %I Papyrus Press %Z 2588-7122 %A زهفروش, کسری %A ناصری, علیرضا %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 2 %N 3 %P 70-90 %! بررسی رفتار لرزه ای تاج تونل تحت اثر زلزله های حوزه نزدیک با رویکرد اجزاء محدود %K سازه های زیرزمینی %K زلزله های حوزه نزدیک %K رفتار لرزه ای %K خط 2 قطار شهری تبریز %K نرم افزار آباکوس %R 10.30469/jnace.2018.80971 %X امروزه استفاده از سازه­های زیرزمینی و کاربری های متعدد آنها در نقل و انتقالات شهری و بین شهری اهمیت بسزایی را پیدا کرده است و یکی از موضوات مورد بحث و تحقیق در بین مهندسین حوزه­ی ساخت و عمران پیدا کرده است. یکی از مسائلی که در این سازه­ها توجه محقیقین را به خود جلب کرده است تامین مقاومت این سازه­ها رد برابر بارهای دینامیکی می­باشد. از این رو در مقاله­ی حاضر رفتار لرزه ای تونل تحت رکورد زلزله در حوزه نزدیک و با در نظر گرفتن سربار و بدون سربار مورد مطالعه قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل این پژوهش رفتار لرزه ای تونل خط 2قطار شهری تبریز انتخاب و با استفاده از نرم افزار آباکوس و گزارشات ژئوتکنیکی موجود خط 2 قطار شهری تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی از این است که در صورت اعمال سربار میزان تغییر شکل و کرنش در تاج تونل افزایش می یابد که این افزایش متناسب با رکورد زلزله اعمالی می باشد. همچنین نتایج نشان می­دهد رفتار تونل در صورت اعمال سربار نسبت به حالت فاقد سربار، تحت رکورد زلزله حوزه نزدیک گسل حساس به لایه بندی خاک نبوده و میزان تغییرشکل تاج تونل تحت هر دو شتاب نگاشت بم و ورزقان در تمامی مقاطع توده خاکی نزدیک به هم بوده  است. همچنین نتایج  حاکی از این است که در مسیر خط 2 قطار شهری تبریز با وجود تغییر در مشخصات توده خاکی در مسیر، رفتار تونل حساسیت چندانی به لایه بندی خاک در مسیر نداشته و در صورت قرارگیری تونل در عمق 22 متری از تراز زمین  تحت رکورد زلزله­های اعمالی میزان تغییرشکل چندانی در تاج تونل رخ نمی دهد. %U https://www.jnace.ir/article_80971_6f1590a73f6e82b93f48a74b9ce47907.pdf