TY - JOUR ID - 128659 TI - بررسی رفتار خمشی تیرهای بتنی مسلح با میلگردهای فولادی و FRP تقویت شده با ورق‌های CFRP JO - رویکردهای نوین در مهندسی عمران JA - JNACE LA - fa SN - AU - عبدالهی, علی AU - صابری, وحید AU - صابری, حمید AU - صادقی, عباسعلی AD - کارشناس ارشد مهندسی سازه، دانشکده عمران، دانشگاه غیرانتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه غیر انتفاعی ایوان‌کی، سمنان، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه غیر انتفاعی ایوان کی، سمنان، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 4 IS - 3 SP - 1 EP - 24 KW - میلگرد FRP KW - ورق CFRP KW - رفتار خمشی KW - شکل‌پذیری KW - مقاومت خمشی KW - نرم‌افزار ABAQUS DO - 10.30469/jnace.2020.128659 N2 - امروزه استفاده از مصالح FRP به‌عنوان میلگردهای مصرفی در سازه­های بتنی، عرشه­ی پل‌ها و جاده‌ها به‌منظور جلوگیری از زنگ زدن میلگردهای فولادی رایج می‌باشد. هدف از انجام این پژوهش، تقویت خمشی تیرهای بتنی با میلگردهای FRP و همچنین بهسازی تیرهای ضعیفی است که با این میلگردها مسلح شدند و با چسباندن ورق­های CFRP در بخش تحتانی تیر در جهت طول آن تقویت شده است، می‌باشد. به این منظور به بررسی دو پارامتر اصلی شکل‌پذیری و مقاومت خمشی مقاطع مسلح با میلگردهای FRP که در قالب 12 مدل طراحی و در نرم‌افزار ABAQUS تحت تحلیل استاتیکی غیرخطی بار افزون قرارگرفته شده­اند همچنین نمونه­ی GFRP تحت بار چرخه‌ای نیز قرار داده‌شده است. نتایج نشان می­دهد که برای تقویت تیرها در صورت استفاده از این میلگردها در صورت نبود میلگرد فولادی بهتر است از میلگرد AFRP استفاده گردد زیرا مقاومت خمشی در حدود 8 الی 18 درصد بیشتر از مقاطع مسلح با میلگردهای CFRP و GFRP را تأمین می‌کند و اگر بحث شکل‌پذیری مقطع مطرح است بهتر است از میلگرد GFRP استفاده گردد که شکل‌پذیری حدود 7 الی 15 درصد بیشتر از مقاطع AFRP و CFRP دارد و در صورت تقویت مقطع ضعیف با ورق­های CFRP تحت بار چرخه‌ای می‌توان به ظرفیت خمشی در حدود 28/2 برابر بیشتر از تحلیل استاتیکی غیرخطی بار افزون دست‌یافت. UR - https://www.jnace.ir/article_128659.html L1 - https://www.jnace.ir/article_128659_30d43d8498f8fab54f5da44d7f1be4b2.pdf ER -