2024-03-28T16:34:08Z
https://www.jnace.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8455
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
1397
2
1
مقایسه روش های یخ زدایی روسازی های آسفالتی و بتنی
سید سجاد
حسینی
احد
باقرزاده
پرهام
حیاتی
یکی از مشکلاتی که در روسازی راههای برون شهری و فرودگاهها گریبانگیر سیستم حملونقل میشود، یخ زدن سطح روسازی و درپی آن ایجاد حادثه است. بدین منظور مطالعاتی انجام گرفته تا روشهای مقابله با این پدیده شناسایی شود. از دیرباز روش سنتی برای مقابله با این پدیده استفاده از نمک به همراه شن و ماسه در سطح راه بوده است. با توجه به خاصیت خورندگی نمک و همچنین شکستن یخهای بزرگ و تبدیل آن به یخ کوچک که امکان پرتابشدن دارد، از این روش در فرودگاه نمیتوان استفاده کرد. به خاطر مسائل زیست محیطی هم استفاده از نمک توصیه نمیشود. روشهای نوین مبتنی بر انرژی گرمایی از جدیدترین و مناسبترین این روشهاست. با توجه به تعدد روشها، همچنین مزایا و معایب آن، لازم است مطالعاتی به صورت تخصصی در این زمینه انجام شود تا در شرایط مختلف بهترین روش انتخاب شود. در این مقاله با شیوهی جمعآوری اطلاعات، روشهای سنتی در کنار روشهای نوین یخزدایی معرفی شده است. همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر متداولترین روش یخزدایی، استفاده از مواد شیمیایی مختلف به عنوان یخزدا است، این مواد به صورت کامل معرفی شده و با بررسی خواص آزمایشگاهی آن تحت آزمایش ظرفیت ذوب یخ، نفوذ در یخ و جرم کاهشی نمونه بتنی در حضور ماده یخزدا در سیکلهای متوالی، مواد دارای عملکرد بهتر معرفی شده است. در نهایت ماده کلسیم منگنز استات با نام اختصاری CMA در بین مواد شیمیایی مختلف، بهترین عملکرد را از خود نشان داده است.
یخ زدا
ضدیخ
روسازی
تعمیر و نگهداری راه
CMA
2018
05
22
1
13
https://www.jnace.ir/article_66137_47136d0d5479e3d66042c462c01b1f19.pdf
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
1397
2
1
آسیب شناسی ژئوتکنیکی کوی فرشته تبریز
علیرضا
علیزاده مجدی
روزبه
دبیری
نشست تحکیمی یکی از مشکلات اصلی ژئوتکنیکی در مناطق با لایه های ریزدانه اشباع می باشد. ارزیابی این پدیده با حفاری گمانه، تهیه نمونه های دست نخورده، تعیین خصوصیات ژئوتکنیکی خاک و انجام آزمایش تحکیم انجام می شود. بدلیل هزینه و زمان قابل توجه مخصوصا" در مناطق وسیع معمولا متاسفانه موضوع نشست تحکیم به طور کافی مطالعه نشده و در نتیجه آسیب ها و خسارتهای عمده در پروژه های عمرانی ناشی از بروز این پدیده بوجود می آید. انواع لایه های رسی و مارنی در قسمتهای مختلف شهر تبریز گسترش یافته است. در منطقه ای بنام کوی فرشته شمالی (واقع در شمال شرقی شهر) این لایه های رسی سیلتی در معرض مسیر زهکشی آبهای زیر سطحی ارتفاعات شمالی شهر تبریز قرار گرفته و از پتانسیل نشست تحکیمی قابل توجه برخوردار می باشند. تعداد قابل توجهی از ساختمانهای مسکونی اجرا شده در این منطقه در سالهای گذشته دچار آسیبهای جدی شده اند. در این تحقیق با حفاری گمانه های ماشینی و دستی در محدوده مذکور آزمایشات کامل فیزیکی، خمیری، مقاومتی و تحکیم بر روی نمونه های تهیه شده برنامه ریزی و انجام گردید. پس از بررسی ژئوتکنیکی لایه های محل تحقیق، مقاومت باربری مجاز پی های نواری سازه های موجود بر اساس معیارهای گسیختگی هنسن، نفوذ استاندارد و نشست تحکیم در حالتهای مختلف عرض پی و نسبت طول به عرض پی ها محاسبه گردید. براساس نتایج این تحقیق، معیار نشست تحکیمی مقاومت مجاز پی ها را تعیین می کند. بر این اساس مقاومت مجاز پی های سطحی برای سازه های معمول در این منطقه کافی نمی باشد. انجام مطالعات ژئوتکنیکی کافی و استفاده از پی های عمیق توصیه و پیشنهاد می گردد.
نشست تحکیم
رس سیلتی تبریز
پی نواری
ظرفیت باربری
2018
05
22
14
32
https://www.jnace.ir/article_66138_cd3682697e57959311b3b66c3afbe15f.pdf
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
1397
2
1
توان سنجی اکولوژیکی زمین جهت شناسایی مناطق مستعد توسعه (مورد مطالعه: دهستان آق سو شهر کلاله )
میررضا
غفاری زرین
الیاس
نورالهی بسطام
محمد
محمدبشاش سقزچی
استفاده از روش هایی عقلانی و نظام مند در مدیریت منابع و استفاده بهینه از آنها بسیار مهم است. این روش ها باید به نحوی باشد که توان و پتانسیل سرزمین را در نظر بگیرد در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به منابع و سرزمین وارد می شود. ضرورت ارزیابی توان اکولوژیک کاربری توسعة شهری، به این معنی است که توان سرزمین مورد نظر چقدر است که ضرورت توجه به چگونگی رشد و توسعهی آن را دوچندان مینماید. در این مقاله به منظور توسعهی آتی دهستان آق سو شهر کلاله در نواحی با توان اکولوژیکی مناسب، اراضی منطقه ی کلاله بر اساس اصول آمایش سرزمین مورد ارزیابی قرار گرفت. تحقیق حاضر با علم به اهمیت موضوع و با هدف بررسی مناطق مستعد جهت توسعه شهری با استفاده از روش ارزیابی چند معیاره در شهر کلاله تدوین شده است. در این تحقیق تناسب زمین برای توسعه کالبدی دهستان آق سو شهرکلاله در چهار منطقه مورد مطالعه برپایه 7 معیار (رغبت عمومی و تمایلات مردم، ارتفاع و شیب زمین، وضعیت نسبت به مخاطرات طبیعی، فاصله با زمینهای کشاورزی، فاصله از آبهایسطحی، مساحت، و وضعیت نسبت به کاربریهای نامتجانس) ارزیابی شد.در تجزیه و تحلیل اطلاعات، روش توصیفی و استنباطی به کار گرفته شد. جهت وزندهی معیارها و پارامترهای مربوط، از مدل سلسله مراتبی AHP و زمین آمار با استفاده از نرم افزارGIS استفاده گردید.در ادامه به تعیین توان زیست محیطی محدودهی مورد مطالعه پرداخته و در نهایت با استخراج واحدهای محیطی و سنجش آنها بر اساس معیارهای اکولوژیکی، توانها و استعدادهای بالقوه برآورد گردیده و محدودههای مناسب برای توسعهی آتی دهستان آق سو پیشنهاد گردید.
توان سنجی
توسعه شهری
شهر کلاله
GIS
AHP
2018
05
22
33
54
https://www.jnace.ir/article_66139_514148c11b7e7c60f4ef7a07bad85080.pdf
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
رویکردهای نوین در مهندسی عمران
1397
2
1
اصلاح ضرایب زبری شبکه توزیع آب با استفاده از روش بهینهسازی
حمید
آذروش
مهدی
دینی
با توجه به وسعت و پیچیدگی شبکههای توزیع آب، مدلسازی این شبکهها برای بهرهبرداری و راهبری مناسب شبکهها ضروری میباشد. در مدلسازی شبکهها تعیین ضرایب شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. ضرایب قابل تنظیم مدل شامل ضرایب زبری لولهها و مصارف در گرهها میباشد. مقادیر قابل اندازه گیری نیز شامل فشار در گرهها و دبی جریان در لولهها است. در یک مدل خوب از شبکه، انتظار آن است مقادیر فشار و دبی مدل شده با مقادیر فشار و دبی مشاهداتی با هم برابر باشند و یا کمترین اختلاف را داشته باشند. این کار در قالب یک مدل بهینهسازی و با تنظیم ضرایب مدل انجام میشود. در این مقاله با فرض معلوم بودن مقادیر فشار در گرههای شبکه، ضرایب زبری لولهها تعیین شده است. این کار در قالب یک مدل بهینهسازی در محیط متلب انجام شده است. برای بهینهسازی از الگوریتم دسته ذرات استفاده شده است. مدل بهینهسازی بر روی شبکه نمونه نسبتاً بزرگ یعنی شبکه جیپسون با 30 لوله مورد واسنجی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که شبکه در حالت عدم دستهبندی ضرایب زبری لولههای شبکه، جواب بهینه موضعی با دقت در حد جواب بهینه واقعی را پیدا کرده است و در حالت دستهبندی ضرایب جواب بهینه واقعی را پیدا کرده است که نشان میدهد دستهبندی مناسب ضرایب لولههای شبکه در تعیین دقیق ضرایب، بخصوص در مورد شبکههای بزرگ موثر میباشد
ضرایب زبری
بهینهسازی
شبکه توزیع آب
جیپسون
دسته ذرات
فشار
2018
05
22
55
68
https://www.jnace.ir/article_66141_dc88831da3ff7f32d4dd65851f618063.pdf