Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Statistical Analysis of Effective Parameters on Displacement Joints in Pratt Truss and Providing an Appropriate Model for Predictتحلیل آماری تاثیر پارامترهای موثر در تغییر مکان گره های خرپای پرات و ارائه مدلی مناسب برای پیش بینی آن1108096110.30469/jnace.2018.80961FAمهدی عباسیکارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانرامین مشک آبادیاستادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20180504Trusses is one of most usable structures in engineering. Truss is combination of bar elements created. Triangle shape is most stable possible are formed by bar elements in truss. In this research, with using statistical analyses methods effects of per parameters such as material, diameter of bar, applied force to joints, combination of interior angles in vertical and horizontal displacement in Pratt truss have been evaluated. For this purpose, 45 models in Sigma/w analyzed. Then, statistical analyses on data’s by using SPSS program have been performed and continuity of parameters with considering of displacement in joints was evaluated. In finally, a relationship for estimation of maximum displacement in joints of truss has proposed. Results of this study showed that in single parameter mode, a scenario with combination bar diameter, elastic modulus and angles between elements results much better than scenario with considering force in joints. According to results of Pearson test it can be explained that maximum displacement in joints have liner direct relationship with diameter, elastic modulus, applied force and angle between elements.خرپاها یکی از پرکاربردترین سازههای مهندسی میباشند که از ترکیب المانهای میلهای بوجود آمده و شکل مثلث را که پایدارترین شکل ممکن خرپا میباشد تشکیل میدهند. در این تحقیق با استفاده از تحلیلهای آماری، تاثیر هر یک از پارامترهای جنس، قطر المانها، نیروی وارده به گرههای خرپا و ترکیب زاویه داخلی بر تغییر مکان قائم و افقی گرههای خرپای پرات بررسی شده است. برای این منظور تعداد 45 مدل، در نرم افزار Sigma/w مدلسازی و تحلیل شده است، براساس نتایج حاصل، تحلیل آماری بر روی دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته و پیوستگی هر یک از پارامترهای مذکور با تغییر مکان گرهها بررسی شده و رابطهای برای تخمین حداکثر جابجایی گرههای خرپا ارائه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که در حالت تک پارامتری، سناریویی با ترتیب عناصرقطر ، مدول الاستیسیته و زاویه بین المانها، جوابهای به مراتب بهتری نسبت به سناریویی با پارامتر نیروی وارد بر اعضا ارائه میدهد و براساس نتایج آزمون پیرسون، ماکزیمم جابجایی با پارامترهای قطر، مدول الاستیسیته، نیروی وارده و زاویه بین اعضا ارتباط مستقیم و خطی دارد.Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Investigation of Irregular Mass in Height for Structures using Incremental Dynamic Analysis (IDA)بررسی نامنظمی جرمی در ارتفاع با استفاده از تحلیل دینامیکی فزاینده11228096210.30469/jnace.2018.80962FAتوحید اشکانیکارشناسی ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانسینا کورهلیاستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20180515In this paper, the effects of irregular mass in height for structures has been investigated. To achieve this goal, two five and ten stories concrete moment resisting frames are modeled using Seismostruct software and subjected to seven different accelerograms. To evaluate the seismic performance of the studied structures, incremental dynamic analysis (IDA) has been used. The results reveals that the seismic capacity of the irregularly structures reduced, and therefore, it is suggested that mass irregularity in height be avoided as much as possible.در مقاله حاضر به بررسی تاثیر نامنظمی جرمی در ارتفاع ساختمان پرداخته شده است. برای نیل به این هدف دو قاب خمشی بتنی 5 و 10 طبقه به صورت دو بعدی در نرم افزار سایزمواستراکت مدلسازی شده و تحت تحریک 7 شتابنگاشت مختلف قرار گرفته است. برای ارزیابی عملکرد لرزه ای سازه ها از تحلیل دینامیکی غیر خطی فزاینده استفاده شده است. نتایج بدست آمده بیانگر کاهش ظرفیت لرزه ای سازه های با نا منظمی جرمی در ارتفاع گشته است و بنابراین پیشنهاد میگردد تا حد امکان از ایجاد نامنظمی جرمی در ارتفاع احتراز شود.Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Evaluation of Economic Costs of Road Accidents (Iran Rural Roads) in 1395بررسی هزینه های اقتصادی تصادفات جادهای (برونشهری) ایران در سال 139523318096510.30469/jnace.2018.80965FAمرتضی فلاحیکارشناسی ارشد مهندسی راه و ترابری، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانبابک گلچیناستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایرانJournal Article20180604Heavy cost and growing losses, injury and objects destruction, deep psychological, cultural and social costs of traffic accidents are an important issue for officials, managers, politicians, as well as for the traffic police of the country. The needed to calculate the cost of traffic accidents and to find scientific, logistic and systematic ways to solve this problem is felt more quickly. In addition, determining the cost of traffic accidents highlights the imposing heavy burdens on the community, contribution of the sectors involved in the accidents. Assessing the cost of traffic accidents as a benchmark for comparing and deciding and determining the effectiveness of actions have been taken reduce disasters. Main idea in this research is estimation cost of road accidents in Iran based on latest accident statistics of 1395. Accordingly, the approximate cost of all road accidents occurred in 1395, and hence the cost of each accident in terms of damages and morality was obtained.هزینه سنگین و رو به رشد تلفات، جرح و مصدومیت و از بین رفتن اشیاء، هزینههای عمیق روحی روانی و فرهنگی و اجتماعی تصادفات ترافیکی موضوعی مهم هم برای مسئولان و مدیران و سیاستگذاران و هم برای پلیس راهور کشور میباشد. ضرورت محاسبه هزینه سوانح ترافیکی و یافتن راههای علمی و منطقی و سامانمند برای حل این مشکل بیشازپیش احساس میشود. تعیین هزینه سوانح ترافیکی علاوه برنشان دادن بار سنگینی که بر جامعه تحمیل میکند، سهم بخشهای درگیر در سانحه را روشن میسازد. بررسی هزینه سوانح ترافیکی بهعنوان معیاری برای مقایسه و تصمیمگیری و شاخصی در جهت تعیین اثربخشی اقداماتی است که تاکنون برای کاهش سوانح بهکارگرفته شده است. لذا هدف از تحقیق حاضر، براورد هزینه تصادفات جادهای اتفاق افتاده در ایران را بر اساس آخرین آمار اعلامی از تصادفات که مربوط به سال 1395 میباشد. بر این اساس هزینه تقریبی کل تصادفات جادهای اتفاق افتاده در سال 1395 و بهتبع آن هزینه تحمیلی هر تصادف به تفکیک خسارتی، فوتی و جرحی به دست آمد.Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Evaluation of Reinforced Concrete Bridge Structure in Near and Far Field Earthquakesارزیابی سازه ای پل بتنی مسلح در زلزله های حوزه دور و نزدیک گسل32468096810.30469/jnace.2018.80968FAسونیا فکریکارشناسی ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانجواد مجتهدیاستاد، گروه مهندسی عمران، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایرانJournal Article20180305The unpredictable nature of earthquake has led to engineers to the statistical and probabilistic studies for investigating of the effects of earthquake phenomenon problem. The movement recorded of the ground under influence of earthquakes in near fault zones are different from far fields. The pulse phenomenon in the history of acceleration, velocity and displacement is one of the characteristics that distinguishes near and far field earthquakes. In this research, after scaling the time histories of accelerations, structural analysis of reinforced concrete bridge with four 22 meters openings has been performed by dynamic analysis of liner history. Then, the results in the form of internal forces of the members and displacements in a particular joint under the time history of accelerated incidents are presented. The result of investigating the effects of bridge distance from faults on internal forces of columns due to earthquake showed that axial forces including compressive, tensile and torsional moment in columns have the highest value when near field earthquake occur. Also, the result of evaluating the effects of bridge distance from faults on internal forces of deck due to earthquake showed axial force and bending moment at time of far field earthquake happen have highest value. Although, this amount is dependent on severity of earthquake.طبیعت غیرقابل پیشبینی بودن زلزله، منجربه هدایت مهندسین به مطالعات آماری و احتمالاتی مسئلهی بررسی آثار پدیدهی زلزله شده است. حرکات ثبت شدهی زمین تحت اثر زلزله در مناطق نزدیک گسل با آنچه که در مناطق دور از گسل اتفاق میافتد متفاوت میباشد، پدیده پالس در تاریخچه شتاب، سرعت و تغییر مکان یکی از ویژگیهایی است که زلزله حوزه نزدیک را از زلزله حوزه دور متمایز میکند. در این تحقیق بعد از مقیاس کردن تاریخچههای زمانی شتابها، تحلیل سازهی پل بتنی مسلح 4 دهانهی 22 متری به روش تحلیل دینامیکی تاریخچهی زمانی بروش خطی انجام شده و نتایج در قالب نیروهای داخلی اعضا و جابجاییها در یک گره خاص تحت تاریخچه زمانی شتابهای وارده، ارائه گردیده است. نتیجهی بررسی تأثیر فاصلهی پل از گسل در نیروهای داخلی ستونها ناشی از زلزله نشان میدهد که نیروهای محوری شامل نیروهای فشاری و کششی و لنگر پیچشی ستونها در هنگام وقوع زلزلههای نزدیک گسل بیشترین مقدار را دارند. نتیجهی بررسی تأثیر فاصلهی پل از گسل در نیروهای داخلی عرشه ناشی از زلزله نشان میدهد که نیروهای محوری و لنگر خمشی ایجاد شده در هنگام وقوع زلزلههای دور از گسل بیشترین مقدار را دارند و مقدار آنها صرفاً وابسته به شدت زلزله میباشد.Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Determination of Coefficient Behavior in Structures with Discontinuity in Shear Walls under Seismic Loadingتعیین ضریب رفتار در سازه های دارای ناپیوستگی دیوار برشی تحت اثر بار لرزه ای47698096910.30469/jnace.2018.80969FAحمیده رفیعیکارشناسی ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانمعصومه اشگیکارشناسی ارشد، مهندسی سازه، دانشگاه غیر انتفاعی شمال، آمل، ایرانروزبه دبیریگروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،0000-0002-1807-1945Journal Article20180409Based on experience of past earthquakes, irregularity in building is one of the major cause has been damages to structures. One of these irregularities is the discontinuity of vertical elements such as displacement of position of shear wall in height, considering that in design versus lateral forces, the forces applied to buildings should be transferred from the point of their effect through the whole system to the ground, and the path of forces must be completed. Where, there is an interruption in the normal transition of forces, problems have occurred. Weak story or torsion effects created in floor of building. In multi-story buildings, columns and shear walls must be positioned along each other. With considering the limitations of codes and architectural requirements, there is a question in minds of engineers that it is possible to violate this common rule and to design discontinued shear wall in height. Although, Iranian code No.2800 (Ver.4) warned against the design and use of buildings with discontinues shear wall and recommended these types of systems should not be applied. Therefore, in this research, the seismic behavior of irregular flexural concrete frames in terms of discontinuity in shear wall have been evaluated. Also, building coefficient of behavior, displacement control an irregularity effects in seismic behavior of frames have been considered. What is important in this research, moving the shear wall in which floor can have the least effect on structural response. In this study, models analyzed under nonlinearity statically condition with using SAP 2000 program.باتوجه به تجارب گذشته از زمین لرزه ها، بی نظمی ساختمان یکی از علل اصلی خسارات سنگین وارده به سازهها بوده است. یکی از این بی نظمی ها ناپیوستگی المانهای سازهای عمودی از جمله جابهجایی دیوار برشی در ارتفاع میباشد، با توجه به اینکه در طراحی در برابر نیروهای جانبی، نیروهای اعمال شده به ساختمان ها باید از نقطه اثر اصلی خود از طریق کل سیستم به زمین انتقال یابند، مسیر نیروها باید کامل باشد. جایی که وقفه در جریان طبیعی نیروها وجود دارد، مشکلات رخ داده و ممکن است یک طبقه را ضعیف کرده و یا ایجاد اثرات پیچشی نماید. در ساختمان های چند طبقه، ستون ها و دیوارهای برشی را باید در امتداد یکدیگر قرار گیرند. با توجه به محدویت های آیین نامه ای و الزامات معماری، این پرسش در ذهن مهندسین وجود دارد که آیا می توان از این قاعده رایج تخطی کرده و دیوارهای برشی را به صورت غیرپیوسته در ارتفاع طراحی و اجرا نمود. گرچه آیین نامه طراحی سازه ها در برابر زلزله ایران (استاندارد 2800) ، نسبت به طرح و کاربرد ساختمان های با دیوار برشی ناپیوسته هشدار داده و توصیه نموده که از این نوع سیستم های لرزهبر استفاده نشود. از این رو، در این تحقیق به بررسی رفتار لرزه ای قاب های بتنی خمشی نامنظم از نظر ناپیوستگی دیوار برشی بتنی با بررسی ضریب رفتار و کنترل تغییر مکان و تأثیر نامنظمی در رفتار لرزه ای قاب ها پرداخته شده است. آنچه در این تحقیق حائز اهمیت است این است که جابجایی موقعیت دیواربرشی در چه طبقه ای می تواند کمترین اثر را بر پاسخ سازه ای داشته باشد. مدل ها در نرم افزار SAP2000 به صورت غیر خطی مدلسازی شده و مورد تحلیل استاتیکی غیر خطی قرار گرفته اند.Papyrus Pressرویکردهای نوین در مهندسی عمران2588-71222320181122Study of the Tunnel Crown behavior Under the Influence of Near Field Earthquakes with Finite Element Methodبررسی رفتار لرزه ای تاج تونل تحت اثر زلزله های حوزه نزدیک با رویکرد اجزاء محدود70908097110.30469/jnace.2018.80971FAکسری زهفروشکارشناسی ارشد مهندسی ژئوتکنیک، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانعلیرضا ناصریدانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20171106Today, the use of underground structures and their numerous uses in urban and interurban transportation has been found to be of great importance and has become one of the topics discussed by engineers in the field of construction and civil engineering. One of the issues that have attracted the attention of the researchers in these structures is the resistance of these structures to the rejection of dynamic loads. Therefore, in the present article, the seismic behavior of the tunnel under the earthquake record in the near field has been studied with regard to overhead and overhead. To analyze this research, the seismic behavior of tunnel line 2 of Tabriz city trains was selected and using the abacus software and available geotechnical reports, the 2nd line of Tabriz city trains was studied. The results of this study indicate that, in case of overturning, the amount of deformation and strain in the tunnel crown increases, this increase is proportional to the earthquake record. The results also show that the behavior of the tunnel in case of overhead operation in relation to the non-overhead state is not under the earthquake record of the near-frontier zone, which is sensitive to soil layering, and the variation of the tunnel crown under both acceleration maps of Bam and Varzaghan in all sections of the Earth's crust is close to It has been. The results also indicate that on the route of line 2 of the city of Tabriz, despite the change in the characteristics of the soil mass in the path, the tunneling behavior has little sensitivity to soil layering in the path and if the tunnel is located at a depth of 22 meters from the ground level under the earthquake record There is not much deformation in the crown of the tunnel.امروزه استفاده از سازههای زیرزمینی و کاربری های متعدد آنها در نقل و انتقالات شهری و بین شهری اهمیت بسزایی را پیدا کرده است و یکی از موضوات مورد بحث و تحقیق در بین مهندسین حوزهی ساخت و عمران پیدا کرده است. یکی از مسائلی که در این سازهها توجه محقیقین را به خود جلب کرده است تامین مقاومت این سازهها رد برابر بارهای دینامیکی میباشد. از این رو در مقالهی حاضر رفتار لرزه ای تونل تحت رکورد زلزله در حوزه نزدیک و با در نظر گرفتن سربار و بدون سربار مورد مطالعه قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل این پژوهش رفتار لرزه ای تونل خط 2قطار شهری تبریز انتخاب و با استفاده از نرم افزار آباکوس و گزارشات ژئوتکنیکی موجود خط 2 قطار شهری تبریز مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی از این است که در صورت اعمال سربار میزان تغییر شکل و کرنش در تاج تونل افزایش می یابد که این افزایش متناسب با رکورد زلزله اعمالی می باشد. همچنین نتایج نشان میدهد رفتار تونل در صورت اعمال سربار نسبت به حالت فاقد سربار، تحت رکورد زلزله حوزه نزدیک گسل حساس به لایه بندی خاک نبوده و میزان تغییرشکل تاج تونل تحت هر دو شتاب نگاشت بم و ورزقان در تمامی مقاطع توده خاکی نزدیک به هم بوده است. همچنین نتایج حاکی از این است که در مسیر خط 2 قطار شهری تبریز با وجود تغییر در مشخصات توده خاکی در مسیر، رفتار تونل حساسیت چندانی به لایه بندی خاک در مسیر نداشته و در صورت قرارگیری تونل در عمق 22 متری از تراز زمین تحت رکورد زلزلههای اعمالی میزان تغییرشکل چندانی در تاج تونل رخ نمی دهد.