@article { author = {Saberi, Hamid and Saberi, Vahid and Shandi Abadi, Elnaz and Sadeghi, Abbasali}, title = {Investigation the Effect of Dampers with Different Damping in Improving the Performance of Chevron Braces}, journal = {New Approaches in Civil Engineering}, volume = {4}, number = {3}, pages = {58-81}, year = {2020}, publisher = {Papyrus Press}, issn = {2588-7122}, eissn = {2588-7122}, doi = {10.30469/jnace.2020.128665}, abstract = {Today, the used method by most researchers to design new structures and retrofitting the existing structures is to reduce the movements and forces resulting from the earthquake in the structure. Accordingly, control of the structural behavior through the application of controlling forces on the structure by means of appropriate tools and separating the structure from the ground motion has been formed. The passive energy dissipation devices are grouped by seismic protection, which are quickly categorized into two groups of dependent velocity and non-dependent velocity devices. In structural control systems, damping has a crucial role in controlling seismic responses. On the other hand, nonlinear behavior of structures and the amount of hysteresis energy that is known as the structural hysteresis damping has a very important effect on the amount of structural damage and controls the collapse prevention state of the structure. By varying the damping values of the structure, the nonlinear behavior of the resistant elements of structure changes and the amount of hysteresis energy is affected. In this study, to investigate this topic, the structures with a number of different stories have been modelled in SeismoStruct software and dampers have been applied to the structure. By observing the results, the damping causes decreasing the seismic response of the structures, but the relationship between the increasing the damping and lowering the responses is not linear. But in general, the amount of damping value reduces displacement, drift, and base shear and increasing the performance level of the structures. The highest internal force reduction for the damping ratio 10, 20 and 30% has been 35, 39 and 43%, respectively. Also, the maximum reduction of the base shear for the damping ratio 10, 20 and 30 is 55, 59 and 64%, respectively.}, keywords = {Viscos Damper,Chevron Brace,Nonlinear dynamic analysis,Seismic response}, title_fa = {بررسی تاثیر میراگرهای با میرایی‌های مختلف در بهبود عملکرد مهاربندهای شورون}, abstract_fa = {روشی که امروزه مورد توجه اکثر محققین در طراحی سازه­هاى جدید و بهسازى سازه­هاى موجود می­باشد، کاهش حرکات و نیروهاى حاصل از زلزله در سازه است. بر این اساس، کنترل سازه­ها از طریق اعمال نیروهاى­ کنترل­کننده بر سازه به کمک ابزارها و وسایل مناسب و جدا کردن سازه از حرکت زمین شکل گرفته است. دستگاه­های اتلاف انرژی غیرفعال، یگ گروه از این روش حفاظت لرزه­ای هستند که خود به دو دسته دستگاه­های وابسته­ به ­سرعت و غیروابسته به سرعت طبقه بندی می­شوند. در سیستم­های کنترلی سازه­ها، میرایی نقش اساسی را در کنترل پاسخ­های لرزه­ای دارد. از طرفی دیگر رفتار غیرخطی سازه­ها و مقدار انرژی هیسترزیس که میرایی هیسترزیس سازه مشهور است، تاثیر بسیار مهمی در مقدار خرابی­های سازه داشته و آستانه فروریزش سازه را کنترل می­کند. با تغییر مقدار میرایی الحاقی سازه، رفتار غیرخطی المان­های مقاوم سازه تغییر یافته و مقدار انرژی هیسترزیس سازه تحت تاثیر قرار می­گیرد. در این تحقیق، جهت بررسی این موضوع، قاب­هایی با مهاربند شورون و تعداد طبقات 5، 10 و 15 در نرم­افزار SeismoStruct مدلسازی و تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی شده­اند و میرایی به وسیله­ی سیستم کنترلی میراگر ویسکوز به سازه­ها، اعمال گردیده است. با بررسی نتایج مشاهده می­گردد که میرایی باعث کاهش مقدار پاسخ­های لرزه­ای سازه­ها می­گردد اما رابطه افزایش میرایی و کاهش پاسخ­ها خطی نیست. اما در حالت کلی مقدار میرایی باعث کاهش مقدار جابجایی، دریفت، برش پایه و افزایش سطح عملکرد سازه­ها می­گردد. بیشترین مقدار کاهش نیروی داخلی برای میرایی 10، 20 و 30 درصد به ترتیب برابر 35، 39 و 43 درصد بوده است. همچنین بیشترین مقدار کاهش برش پایه برای میرایی 10، 20 و 30 درصد به ترتیب برابر 55، 59 و 64 درصد بوده است}, keywords_fa = {میراگر ویسکوز,مهاربند شورون,تحلیل دینامیکی غیرخطی,پاسخ لرزه‌ای}, url = {https://www.jnace.ir/article_128665.html}, eprint = {https://www.jnace.ir/article_128665_a91a47cb98ef445761bf7eae6a0ac607.pdf} }