@article { author = {Ghamari, Ali and Hosseinzadeh, Leila}, title = {A New System for Tall Buildings Combining a Tubular System, Trusses and Steel Shear Walls}, journal = {New Approaches in Civil Engineering}, volume = {2}, number = {4}, pages = {31-52}, year = {2019}, publisher = {Papyrus Press}, issn = {2588-7122}, eissn = {2588-7122}, doi = {10.30469/jnace.2019.85750}, abstract = {In high-rise buildings, by increasing the number of floors, designers are forced to use the tubular system or to combine it with other systems. The “shear lag” phenomenon and also architectural problems due to the low distance between the columns are disadvantages of this system. Concentrically bracings due to their high shear-stiffness combining with tubular system improve the behavior of this system due to the disadvantages mentioned. But the main disadvantage of this system is the sudden change of lateral deformation against wind and earthquake forces. In this paper, a new idea is introduced that uses a steel shear wall at the two ends of the frame and a general bracing between them. These two walls act as a strong moment anchor against overturning moment of building, and due to their high stiffness, absorb the major shear forces. So, the shear lag decreases. The results show that lateral deformation is reduced in the proposed system, and the axial forces and bending moment also have a significant reduction, which indicates the high efficiency of this system.}, keywords = {high-rise buildings,Tubular system,General bracing,Steel shear walls,Shear Lag}, title_fa = {سیستم جدید برای ساختمان‌های بلند با ترکیب سیستم لوله‌ای، خرپاهای کلی و دیوارهای برشی فولادی}, abstract_fa = {در ساختمان‌های بلند با افزایش تعداد طبقات، طراحان ناگزیر به استفاده از سیستم لوله‌ای یا ترکیب آن با سایر سامانه هستند. پدیده لنگی برش (shear lag) در سیستم لوله‌ای و مشکلات معماری به دلیل فاصله کم ستون‌ها از کاستی‌های این سامانه می‌باشد. مهاربندهای کلی از نوع مهاربندهای همگرا به دلیل داشتن سختی برشی بالا در ترکیب با سیستم لوله‌ای، رفتار این سامانه در خصوص معایب ذکر شده را بهبود می‌بخشند. اما عیب اصلی این سامانه تغییرات ناگهانی تغییر شکل جانبی در برابر باد و زلزله می‌باشد. در این مقاله یک ایده جدید معرفی شده است که در آن از دیوار برشی فولادی در دو انتهای قاب و از مهاربندهای کلی بین آنها استفاده می‌شود. این دو دیوار به عنوان یک بازوی لنگر قوی در برابر لنگر واژگونی عمل کرده و با توجه به سختی بالا، عمده برش را جذب می‌کنند. بنابراین لنگی برش کاهش پیدا می‌کند. نتایج نشان می‌دهد در سامانه پیشنهادی، تغییر شکل جانبی کاهش پیدا کرده همچنین نیروهای محوری و لنگر خمشی نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد که نشان از کارآیی بالای این سیستم دارد.}, keywords_fa = {سازه‌های بلند,سیستم لوله‌ای,مهاربند کلی,دیوار برشی فولادی,لنگی برش}, url = {https://www.jnace.ir/article_85750.html}, eprint = {https://www.jnace.ir/article_85750_d9d0937d15a2edac822369cf03717b19.pdf} }